Verkkokauppa avattu! Ilmainen toimitus kaikkiin pyöriin.

Kuinka valitsen oikean kokoisen polkupyörän renkaan?

Yksinkertaiselta kuulostava asia ei aina olekaan niin yksinkertainen. Vaikka usein kuulee että hakusessa "No sellaisen tavallisen pyörän rengas", niin valitettavasti sillä perusteella oikean renkaan valinta on hankalaa.

Pyöräala on surullisen kuuluisa standardeistaan tai pikemminkin epästandardeistaan. Sama pätee polkupyörän renkaisiinkin. "Tavallinen 28-tuumainen" rengas ei siis välttämättä riitä. Mutta ei huolta, tämä pikaohje kertoo sinulle oleellisen rengaskoon valitsemisesta.

Renkaiden kokomerkinnät

  1. Tuumakoko
  2. ETRTO
  3. Ranskalainen merkintä

Riippuen rengasvalmistajasta, ulkorenkaaseen saattaa olla stanssattu kaksi tai jopa kolme eri merkintää, jotka ilmaisevat renkaan koon. Otetaan esimerkkinä perinteinen vakiopyörän rengaskoko. Sen tuumamerkintä on yleensä 28 x 1 5/8 x 1 3/4 tai joissain tapauksissa 28 x 1.75. ETRTOn mukainen koko puolestaan on 47-622 ja ranskalainen koko 700x45c.

Renkaassa voi olla jopa kolme kokomerkintää, jotka käytännössä ilmaisevat saman asian.

Yleisesti paras vaihtoehto on ottaa vanhasta renkaasta talteen ETRTO-koko, sillä se kertoo renkaan leveyden ja vanteen halkaisijan millimetreissä. Maastopyörän renkaissa käytetään paljon vielä tuumamittoja (esim. 29x2.2") ja ne ovatkin varsin päteviä maastorenkaan valinnassa.

Yleisimmät rengaskoot

Kuten mainittua, ETRTO-koko on se jota kannattaa käyttää aina kun mahdollista, sillä tuumakokoihin liittyy vieläkin hieman eriskummallisuuksia. Alta löydät yleisimmät polkupyöränrenkaan tuumakoot ja niiden vanteen halkaisijan millimetreissä. Huomio kuitenkin, että taulukko peilaa nykypäivän tilannetta eikä välttämättä päde oikein vanhoihin pyöriin.

29" | 622 mm (sama vanteen halkaisija kuin hybridi- ja kaupunkipyörissä)
28" | 622 mm
27.5" | 584 mm
26" | 559 mm
24" | 507 mm
20" | 406 mm
16" | 305 mm
12" | 203 mm

Vanhempien pyörien rengaskokojen kanssa saa olla tarkkana!

Kuten mainittu, poikkeuksiakin löytyy, eritoten vanhemmista pyöristä. Esimerkiksi 22" tai 24" merkinnällä olevia renkaita löytyy useampia eri millimetrikokoja. Alas on lueteltu yleisimpiä poikkeuksia, joita vielä joskus tapaa.

26x1 1/2 | 54-584 (rengaskoko, jota edelleen käytetään Helkaman Aino- ja Oiva-pyörissä. Tuumamerkinnältään 26", mutta millimetrimitaltaan nykyajan 27.5" maasturin rengaskoko.)

27x1 1/4 | 32-630 (vanha koko, joka on tuumamerkinnältään hämäävästi 28-tuumaista pienempi, mutta todellisuudessa millimetrimitaltaan suurempi. Millimetrimerkintä renkaassa voi joskus olla myös 28/32-630.)

28x1 1/2 | 40-635 (vanha koko, käytetty paljon ruotsalaisissa ja norjalaisissa polkuyörissä.)

Lisää ihmeellisyyksiä

Ettei asia olisi aivan noin yksinkertainen, rengasvalmistajien tavassa ilmoittaa ranskalainen mitta suhteessa ETRTO-mittaan on eroja, ainakin tietyissä leveyksissä. Esimerkiksi jo aiemmin mainitun 47-622 -renkaan ranskalainen mitta saattaa valmistajasta riippuen olla 700x45c tai 700x47c. Sama juttu toisen yleisen rengaskoon (37-622) kanssa, merkintä voi olla 700x35c tai 700x37c. Mutta niistä ei kannata ottaa stressiä, kun menee ETRTO-koon (tai maastopyörissä tuumakoon) mukaan, osuu useimmiten melko lailla oikeaan.

Renkaan leveys

Renkaan leveyden valintaan vaikuttaa kaksi asiaa. Polkupyöräsi rungon ja etuhaarukan tila sekä vanteesi leveys. Runkovalmistajat harvoin ilmoittavat suurinta sallittua rengasleveyttä, mutta ohjesääntö on, että renkaan ja rungon (tai haarukan) väliin pitäisi jäädä ainakin 4-5 mm tilaa. Liian vähäinen tila saattaa aiheuttaa vaurioita sekä renkaalle että rungolle.

Renkaan ja rungon väliin tulee jäädä riittävästi tilaa sekä sivu- että pystysuunnassa.

Myös vanteen leveys vaikuttaa siihen, minkä levyisen renkaan voit asentaa turvallisesti. Eri rengas- ja vannevalmistajilla on suuntaa-antavia taulukoita eri kokojen yhteensopivuuksista. Vanteen leveys vaikuttaa renkaan profiiliin vanteelle asennettuna joka omalta osaltaan vaikuttaa renkaan ominaisuuksiin. Liian kapea rengas saattaa rikkoutua herkemmin ja liian leveä rengas saattaa olla sivusuunnassa löysä eikä välttämättä pysy vanteella ääritilanteissa. Jos et ole aivan varma sopivuudesta, pitäydy alkuperäisessä rengasleveydessä. Ja jos haluat apua renkaan valintaan, ole meihin yhteydessä!

Copyright © 2021 Fillari Center
usercartmagnifiercrossmenuchevron-down-circle